Istoric Mănăstirea Sihăstria
Spre a o deosebi de celelalte "sihastrii" (ale lui Chiriac, Agapie, Vasian, Zosima, Dragos, Cerebuc, Casiana, s.a.) cu care Muntii Neamtului au fost binecuvantati de Domnul Slavei de-a lungul veacurilor, manastirea aceasta mai este cunoscuta si sub denumirea de "Sihastria lui Ioan si Aftanas" (1):
A lui “Ioan”, dupa numele unui cuvios ieroschimonah care, simtindu-si aproape sfiarsitul pamantesc, (sec. XV), ceru ucenicilor sai raspanditi prin valea aceea (vale care mai apoi ii va purta numele) sa incropeasca o sihastrie.
Si a lui ''Aftanas", numele altui monah la fel de vrednic, traitor pe acele meleaguri cu un veac si jumatate dupa Ioan, ctitor dimpreuna cu ucenicii sai a unui "nou lacas de linistire" pentru toti monahii razletiti prin marea acelor singuratati impadurite ale Vaii lui Ioan.
Se spune ca, adunandu-se ei la chemarea lui Aftanas pe locul de astazi al manastirii, au aninat de crengile unui brad Icoana Nascatoarei de Dumnezeu si au purces cu totii la staruitoare rugaciuni catre Preacurata, cerandu-i sa-i invredniceasca a radica salas de inchinare Domnului, in care, de-a lungul vremurilor si a fluviului de slujitori ce se vor perinda, sa nu-si afle loc decat vietuitori cu demna vocatie monahala, fiinte pentru a caror viata, chiverniseala lumii si consumul de came, sa nu insemne nimic.
Sunt rare locasurile sfinte in fata carora carausul neobosit al muntilor Neamt de la 1848, Calistrat Hogas, sa fi inregistrat si clipe de serioasa perceptie. E greu de spus daca Sihastria va fi fost unul dintre acestea atunci cand icorigibilul umorist a exclamat vizitand-o pentru prima oara: "Dupa cum arata insusi numele sau, e un cuib de oameni sau, mai bine-zis, de stramosi ai omenirii, retrasi in adancurile cele mai de nepatruns ale singuratatii".
Prin anii 1840 manastirea Sihastria (pe atunci Schit) numara 14 calugari vietuitori. La inceputul lui 1959 numarul calugarilor de la Sihastria era de 110 vietuitori. Este anul aplicarii odiosului Decret de Stat care, printre alte anomalii, fixa si limita de varsta pentru intrarea in calugarie: minim 55 de ani pentru barbati si 50 pentru femei. Potrivit aceluiasi "Regulament”, calugaritele si calugarii exclusi din monahism care refuzau sa dezbrace haina monahala “aveau de suportat dispozitiunile legilor penale in vigoare". Acestea sunt doar doua din conditiile prin care manastirile noastre au trebuit sa treaca. Asa se face ca in iunie 1966 "la Neamt, impreuna cu schiturile dependente (deci, inclusiv Sihastria - n.n.)... mai existau circa 90 de calugari” (2).
Astazi, manastirea Sihastria numara 100 calugari vietuitori (cu 10 mai putin decat inaintea aplicarii abominabilului Decret din 1959).
Cercetata de sute (iar in anumite sarbatori de peste an) chiar de mii de pelerini din toate ungherele tarii si de dincolo de hotare, manastirea Sihastria - in mod paradoxal pentru unii, in chip minunat pentru altii - nu si-a pierdut vocatia si mireasma de isyhie, care inseamna pace si impacare cu sine si cu ceilalti in numele rugaciunii lui Iisus: "Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine pacatosul" (Luca 18, 14).
In lumea aestor vremuri, cand totul a prins sa se invarta in jurul lui “care pe care", de vei dori sa iei o lectie de solidaritate spontana, de solicitudine si iubitoare ingaduinta, cerceteaza aceasta manastire, in cele mai aglomerate zile ale sale. Nu, nu se va fi pus la cale nici un fel de selectie in spiritul "Codului manierelor elegante" ci este in aceasta indatoritoare purtare a maselor de credinciosi sublimarea Lucrarii Sfantului Duh.
Opreste-te apoi in Paraclisul pictat cu credincioasa staruinta si pricepere de schimonahul Irineu Protcenco, primit in manastire pe timpul staretiei parintelui Cleopa. “Ecce Homo”, “Tanguirea Maicii Domnului” sau tulburatoarea “Dulce Sarutare” sunt icoane care ti se strecoara in suflet pentru a ramane acolo, ca o dulce si sfanta consolare.
Constantin Tanasa
(1) C. Tomescu, Scurta povestire istorica despre Sfanta Manastire Neamt, 1942.
(2) Publicatia "Prodromos" - iunie 1966, pag.40.